1.0
Pengenalan Kepada Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu
1911
Terengganu
merupakan antara negeri yang tertua di Tanah Melayu yang dipercayai telah wujud
semasa kegemilangan Kerajaan Srivijaya (M.C., Sheppard, 1949). Malah,
Terengganu menjadi sebuah negeri yang maju sejak awal abad ke-18 dari segi
hubungan perdagangan, pemerintahan dan juga dari segi kedaulatan undang-undang.
Namun terdapat beberapa pergolakan yang berlaku di beberapa buah negeri yang
berdekatan yang memperlihatkan peluang Inggeris untuk campur tangan. Keadaan
ini menimbulkan kebimbangan kerajaan Terengganu dalam usaha mengekalkan
keamanan dan kedaulatan negeri tersebut. Oleh itu, Sultan Zainal Abidin III
dengan modus operandinya bersama-sama pembesar negeri melaksanakan
undang-undang bagi kerajaan negeri Terengganu yang dikenali sebagai Itqan al-Muluk bi Ta’dil al-Suluk yang
bermula pada tahun 1911.
Itqan Al-Muluk Bi Taqil As-Suluk adalah
Undang-undang Bagi Diri (undang-undang tubuh) Kerajaan Negeri Terengganu Darul
Iman yang disusun dan diwujudkan semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III.
Undang-undang ini diwujudkan untuk mengekang pengaruh British disamping suatu
pengisytiharan bahawa Terengganu merupakan negeri Melayu Islam merdeka dan
berkerajaan sendiri serta mengekalkan sistem amalan monarki. Undang-undang yang diisytiharkan pada 2 November 1911 bersamaan 11
Zulkaedah 1329 Hijrah ini mengandungi 53 fasal, satu pendahuluan (muqaddimah)
dan satu penyudahan (khatimah) yang bertujuan ntuk menguatkan kuasa kesultanan
dan menghalang sebarang tindakan yang akan menyebabkan Terengganu dijajah.
Undang-undang bagi Diri Kerajaan Terengganu dinamakan sebagai Itqan al-Muluk bi Ta’dil al-Suluk (Itqanul
Muluk) yang bermaksud ‘Kesungguhan
Raja-raja dengan Pemerintahan yang Adil’ (Nik Haslinda Nik Hussain, 2014). Undang-undang
ini menjadi perlembagaan bagi negeri Terengganu yang digubal pada tahun
1329H/1911M semasa pemerintahan Duli Yang Maha Mulia Sultan Zainal Abidin III
(1881-1918). Menurut Syed M. Naquib Al-Attas (1969), zaman pemerintahan Baginda
dianggap zaman kemuncak perkembangan dan kegemilangan perundangan Islam di Terengganu.
Malah, Islam dipercayai telah datang ke Terengganu sejak abad ketujuh Hijrah
yang bersamaan abad ke 13 Masihi.
Oleh itu, proses islamisasi Alam Melayu ternyata memberi impak yang cukup
besar dalam kehidupan masyarakat Alam Melayu. Hal ini berbeza dengan proses
indianisasi sebelumnya yang meninggalkan impak yang agak sederhana terutama
kepada golongan bangsawan dan raja-raja Melayu. Dalam konteks negeri
Terengganu, pengaruh islamisasi telah mewujudkan kerajaan Islam yang agak
holistik dalam sudut pelaksanaan ajaran Islam. Ia dapat dibuktikan melalui
catatan Batu Bersurat dan Perlembagaan Itqan al-Muluk ini.
2.0
Pelaksanaan Perlembagaan Itqan al-Muluk Bi Ta’dil al-Suluk Tahun 1911
2.1 Kandungan Utama Perlembagaan Itqan al-Muluk Bi Ta’dil al-Suluk
Menurut Hashim Musa
dan Adi Yasran (2011) menyatakan bahawa kandungan perlembagaan ini terdiri
daripada satu prakata, satu Mukadimah
(permulaan), 53 Fasal dan satu Khatimah
(pengakhiran). Isinya jelas mengandungi pengaruh Islam dalam banyak aspek,
manakala mempertahankan adat warisan Melayu dalam beberapa aspek. Undang-Undang
ini digubal atas perintah Sultan Terengganu untuk melawan pengaruh kuasa barat
yang cuba untuk mendominasi negeri-negeri Melayu khususnya negeri Terengganu
pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 Masihi. 53 fasal daripada Perlembagaan
Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil Al-Suluk
yang telah digubal oleh ulama ini boleh dibahagikan kepada beberapa inti pati utama seperti berikut (Mohd Nazri,
2006):
- Meletakkan asas bahawa negeri Terengganu adalah sebuah negeri Islam yang berdaulat.
- Mempertahankan dan menentukan kedudukan raja dalam negeri. Ia terdiri daripada (a) perlantikan raja dan tanggungjawabnya. (Fasal 2: maka hendaklah yang memerintah kerajaan Terengganu selama-lamanya dia beragama Islam dan daripada bangsa Melayu dan darah daging keturunan sultan-sultan yang memerintah kerajaan Terengganu dan laki-laki sebagaimana tartib dan syarat-syarat yang tersebut pada Fasal 3,4 dan 5) (b) kebajikan raja dan kerabat keturunannya.
- Mengasaskan dan menyusun atur pemerintahan negeri Islam moden. Ia terdiri daripada (a) bentuk, struktur dan pengendalian pemerintahan negeri, dan (b) pentadbiran undang-undang.
- Menerapkan pengaruh sistem politik Islam dalam pemerintahan negeri.
Sultan Zainal Abidin III
2.2 Pelaksanaan Perlembagaan Itqan al-Muluk Bi Ta’dil
al-Suluk
2.2.1 Aspek Pemerintahan
dan Perundangan
Kebimbangan Sultan
Zainal Abidin III terhadap usaha British yang ingin menguasai Terengganu dapat
diatasi melalui penubuhan perlembagaan baharu bagi mengekalkan kedaulatan
negeri Terengganu. Malah dalam kajian Nik Haslinda (2014) menyatakan bahawa
sesiapa sahaja termasuk para menteri dan ahli jemaah yang bertindak atau
berikhtiar mengadakan sebarang perjanjian dengan kuasa asing atas niat menyerahkan
negeri atau hendak mengurangkan kuasa dan hak kerajaan Terengganu, dianggap
telah menderhaka kepada raja dan kerajaan serta boleh dihukum sepadan dengan dosanya
sebagai mana tertakluk dalam Fasa 14. Keadaan ini secara tidak langsung
menyukarkan tindakan kuasa asing seperti British menguasai Terengganu.
Undang-undang ini merupakan dokumen perlembagaan tertinggi secara bertulis
yang memperuntukan secara khas kuasa bagi penubuhan dua badan tertinggi di
negeri Terengganu iaitu Jemaah Mesyuarat Kerajaan dan Jemaah Menteri.
Diperingkat awal pelaksanaannya, Raja atau sultan tertakluk pada peruntukan
undang-undang dan hukum syarak sebagaimana yang termaktub dalam Fasal 3 bagi
Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu. Sesuatu keputusan, Sultan hendaklah
mengadakan mesyuarat walaupun mempunyai kuasa dalam melantik, memecat atau menjatuhkan
hukuman seperti yang kandung dalam Fasal 6,7, 9 dan 10. Garis panduan yang
terkandung dalam perlembagaan ini
memperlihatkan bahawa keputusan yang dicapai secara demokratik adalah yang
terbaik sama ada keputusan itu diputuskan oleh Sultan atau pembesar yang lain
(Nik Haslinda, 2014).
Kunjungan W. Coway pada tahun 1909 sebagai wakil Inggeris yang pertama
di Terengganu, beliau menyaksikan
bagaimana tatacara undang-undang Terengganu dijalankan mengikut lunas-lunas
Islam. Terdapat dua jenis mahkamah yang ditubuhkan iaitu Mahkamah Syariah dan
Mahkamah Balai. Hakim kedua-dua mahkamah ini berkelulusan undang-undang Islam.
Mahkamah syariah mengendalikan permasalahan ibadat dan munakahat. Mahkamah
Balai pula menyelenggarakan perundangan yang berkaitan dengan jenayah dan
muamalat. Sesuatu kesalahan melibatkan hukuman hadd, maka perundangan Islamlah
yang akan digunakan. Kes rogol contohnya, memerlukan dua saksi lelaki Islam.
Walaupun sabit kesalahan tetapi kerana kurang saksi, maka tuduhan gugur dengan
sendirinya (Yusoff Hashim, 1991).
2.2.2 Aspek
Keagamaan dan Syariat Islam
Sultan Zainal
Abidin III ialah seorang yang sangat warak dan sangat komited kepada pengajaran
dan amalan Islam di negerinya. Gabenor Straits Settlement Mitchell menyatakan
dalam suratnya bertarikh 14 September 1896 bahawa Sultan Zainal ‘Abidin “…was very studious, reading many Arabic
works of science, very strict in religious observance.” (Yusoff Hashim,
1991). Malah menurut Musa Hashim & Adi Yasran (2011), baginda mahir dalam
bahasa Arab dan mempunyai beberapa orang guru dari kalangan ulama’ yang tersohor
antaranya Wan Muhammad Wan Abdullah iaitu putera seorang ulama terkenal Tok
Sheikh Duyung dan juga berguru dengan Engku Syed Keramat dan mengambil banyak daya usaha untuk
melaksanakan hukum Islam di Terengganu. Oleh itu tidak hairanlah Undang-undang
Terengganu atas perintah baginda ini banyak di pengaruhi Islam.
Keutuhan agama Islam menjadi tulang
belakang kekukuhan politik pemerintah di Terengganu. Hal demikian diselaraskan
dengan kehendak Fasal ke-51 Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu yang
memperuntukan Islam sebagai agama negeri (Yusoff Hashim, 1991). Pengenalan dan
pengamalan berbagai-bagai aspek agama seperti syariah, perundangan (jenayah dan
awam), muamalat, pewarisan dan hak milik menyebabkan ulama mendapat kedudukan
istimewa dalam masyarakat. Keadaan ini diperlihatkan melalui peranan golongan
ulama yang berfungsi sebagai penasihat dalam hal ehwal agama, menjadi guru dan
juga sahabat kepada raja. Malah, banyak golongan ulama yang dilantik dalam
Jemaah Menteri disebabkan pengaruh mereka terhadap sistem pemerintahan di
Terengganu. Tambahan pula, pertukaran dan penghayatan akidah Islam dalam
kalangan masyarakat Melayu di Terengganu mengundang cemburu pemerhati barat
(Clifford 1992). Menurut Wan Hussein Azmi (1985), secara amnya sebelum kedatangan
Islam masyarakat Melayu mempercayai khurafat tetapi apabila berlaku perubahan
pegangan, mereka memilih Islam sebagai anutan berbanding dengan ajaran-ajaran
yang lain. Oleh kerana perubahan pegangan ini berlaku tanpa paksaan, hal ini
mengundang cemburu kepada aktivis agama yang lain.
2.2.3 Aspek
Sosial
Masyarakat
Terengganu sendiri telah menerima asuhan dan tarbiah daripada ulama melalui
pengajian di pondok-pondok, madrasah, surau dan masjid. Malah, Sultan yang
memiliki kuasa turut memberi sokongan dan kemudahan kepada ulama untuk
menjayakan misi dakwah mereka kepada masyarakat awam. Sokongan ini membawa
kepada tertubuhnya beberapa buah pondok dan madrasah di Terengganu. Antaranya
ialah Pondok Pulau Manis, Pondok Bukit Bayas dan Pondok Pulau Duyung (Ishak
Saat, 2005). Selain daripada pondok, surau dan masjid juga menjadi medan
penyebaran ilmu. Biasanya, ulama-ulama ini akan hadir ke masjid atau surau
berkenaan pada hari-hari tertentu untuk memberi kuliah. Antara surau yang
pernah menjadi pusat pengajian seperti ini ialah Surau Sayid Sagar yang
terletak di bandar Kuala Terengganu yang menjadi tempat untuk Haji Abdul Rahman
Limbong menyampaikan kuliahnya kepada masyarakat awam. Sehubungan dengan itu,
kewujudan institusi masjid dan surau dalam sesebuah kampung dapat
memperkukuhkan orientasi keislaman. Sistem pengajian yang terbuka dan
keikhlasan golongan ulama untuk mengembangkan ajaran dan akidah Islam melalui institusi-institusi
tersebut, memberi peluang yang sama rata kepada seluruh lapisan masyarakat awam
di Terengganu, untuk mempelajari dan menghayati kesucian ajaran dan akidah
Islam. Oleh itu, penghayatan Islam dalam kalangan masyarakat di Terengganu
membangkitkan semangat anti kolonialis (Safri Ali & Fauzi Hamat, 2011).
3.0
Kesimpulan
Pelaksanaan
Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu tahun 1911 memperlihatkan kesungguhan
Sultan Zainal Abidin III dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Terengganu.
Selain itu, segala modus operandi ini juga dilakukan atas dasar kesedaran dan
pegangan akidah yang tinggi Sultan Zainal Abidin terhadap implikasi jika
membiarkan penjajah menguasai sistem politik di Terengganu.
Undang-undang Tubuh Kerajaan Terengganu yang dikenali sebagai Perlembagaan Itqan al-muluk Bi Ta’dil al-Suluk
meletakkan syariat Islam sebagai keutamaan dalam sistem pemerintahan di
Terengganu. Ini dapat diperlihatkan melalui beberapa fasal yang berkaitan
tatacara perlantikan sultan, menteri-menteri serta prosedur hukuman bagi
pesalah syariah dan juga sivil yang mengikut lunas ajaran Islam yang sebenar
sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran. Justeru, hasil daripada
kebijaksanaan pemerintah pada masa itu memberikan banyak kelebihan dalam sistem
pentadbiran negara Malaysia pada hari ini disebabkan Undang-undang Tubuh
Kerajaan Terengganu banyak dijadikan panduan oleh pemimpin hari ini ke arah berkerajaan
sendiri dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.
4.0 Rujukan
Abdul Rahman Embong. (2012). Terengganu Merentasi Tiga
Abad: Kesultanan, Politik, Ekonomi, Agama dan Budaya. Kuala Terengganu:
Yayasan Diraja Sultan Mizan.
Anwar Omar Din et. al. (2011). Dirgahayu
Tuanku: Sejarah Kesultanan Terengganu 1708-2008. Kuala Terengganu:
Yayasan Diraja Sultan Mizan.
Ganupedia. (4 Januari 2016). Itqan
Al-Muluk Bi Taqdil As-Suluk. Daimbil daripada pautan ganupedia.com:
http://ganupedia.com/?p=197
Hashim Musa & Adi Yasran.
(2011). Undang-undang bagi Diri Kerajaan Terengganu 1911: Kuasa Raja dan
Pengaruh Islam dalam Sebuah Kerajaan Melayu. International Journal of the
Malay World and Civilisation Bil. 29 (1), 67-77.
Hugh Clifford. (1992). An
Expedition To Terengganu & Kelantan. JMBRAS, Bil. 34 (1), 1-62.
Ishak Saat. (2005). Sejarah
Sosial Masyarakat Malaysia. Shah Alam: Karisma Publication.
M.C., Sheppard. (1949). A Short
History Of Terengganu. In S. A. Bakar, Pengislaman Terengganu dan Tradisi
Keintelektualannya (p. 7). Kuala Terengganu: Madrasah al-Sultan Zainal
Abidin.
Muhammad Yusoff Hashim. (1991). Terengganu
Darul Iman: Tradisi Persejarahan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Nazri Chik. (2006). Perlembagaan
Itqan al-Muluk bi Ta`dil al-Suluk 1911 ditinjau dari aspek latar belakang dan
pengaruhnya kepada pelaksanaan undang-undang Islam di Terengganu. Jurnal
Maqasid Syariah Bil. 2 - Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,
62-72.
Nik Haslinda Nik Hussain. (2014).
Undang-undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu, 1911 Dan Pengekalan Status
Melayu Islam Terengganu. Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu Jilid 7 Bil. 1,
41-59.
Safri Ali & Fauzi Mamat.
(2011). Penghayatan Akidah di Terengganu . Jurnal Islam dan Masyarakat
Kotemporari Jilid 4, 121-136.
Syed M. Naquib al-Attas. (1969). Preliminary
Statement on a General Theory of Islamization of the Malay Indonesia
Archipelago. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ustaz Storm. (14 Januari 2012). Itqan
al-Muluk bita'dil al-Suluk. Diambil daripada pautan uismail.blogspot.my:
http://uismail.blogspot.my/2012/01/itqan-al-muluk-bi-tadil-as-suluk.html
Wartawan BO. (4 Januari 2012). 12
Gugur Syahid Mempertahankan Itqan Al-Muluk Bi Ta’dil As-Suluk. Diambil
daripada pautan buletinonline.net:
http://www.buletinonline.net/v7/index.php/12-gugur-syahid-mempertahankan-itqan-al-muluk-b-tadil-as-suluk/
No comments:
Post a Comment