Konsep Zaman Pra-Sejarah
Sebelum
wujudnya sebuah masyarakat yang bertamadun atau mempunyai peradaban yang
tinggi, sudah wujud satu zaman yang dikenali sebagai zaman prasejarah. Ini
dapat dibuktikan melalui fakta sains tentang pembentukan bumi sejak 4 600 juta
tahun yang lampau dengan kehidupan di dasar laut bermula 1000 juta tahun lampau
dan darat 600 juta tahun kemudiannya. Perubahan umum dalam perkembangan
pensejarahan manusia boleh dibahagikan kepada dua zaman iaitu zaman batu yang
sering dikaitkan dengan zaman prasejarah dan zaman logam yang dikaitkan dengan
zaman sejarah. Malahan zaman prasejarah mempunyai pengertian dan ciri-ciri
masyarakat yang tersendiri sebelum wujudnya zaman sejarah dan tamadun awal
manusia.
Istilah
prasejarah tidaklah wujud sejak era kegemilangan ahli falsafah Yunani yang
dikenali sebagai bapa sejarah seperti Herodutus. Ia hanya muncul secara tidak
langsung dalam abad ke 18 apabila seorang kurator muzium di Perancis iaitu
Tournal telah mempelopori penggunaan istilah prasejarah dalam usahanya untuk
mencatat perkembangan manusia sebelum wujudnya sistem tulisan. Walau
bagaimanapun istilah prasejarah hanya diketengahkan dalam aspek penulisan
sejarah dalam tahun 1851 oleh seorang penulis Scotland iaitu Daniel Wilson
dalam artikelnya bertajuk “The Archeology of Prehistorie Annals of Scotland”.
Semenjak itulah istilah prasejarah mula mendapat tempat dalam bidang penulisan
ilmiah dan ianya terus menjadi rujukan sebagai satu zaman yang wujud sebelum
era sejarah lagi. Malahan Frank Hole dan Robert F. Heizer mentakrifkan
prasejarah sebagai sebahagian daripada masa silam manusia yang tidak
dicatatkan.
Kemunculan
zaman prasejarah tidak dapat dipastikan dan titik permulaan dikatakan berlaku
sejak 3 juta tahun yang lampau di benua Afrika apabila muncul beberapa kumpulan
primat yang mempunyai ciri-ciri manusia. Walaupun begitu, apa yang dapat
dipastikan ialah permulaan zaman prasejarah adalah berbeza-beza mengikut
kawasan dan bukti yang jelas ialah kewujudan zaman prasejarah di benua Amerika
hanya berlaku sekitar 20 000 tahun yang lampau. Disebabkan belum wujudnya
sistem tulisan, secara langsung kelompok manusia pada masa itu tidak mempunyai
kebolehan untuk merekod dan mencatat segala bentuk aktiviti yang berkaitan
dengan kehidupan mereka. Para sejarawan hanya dapat membuat interpretasi
terhadap bukti-bukti arkeologi yang ditinggalkan oleh masyarakat prasejarah
seperti ekofak, artifak, feature dan fosil. Oleh yang demikian zaman prasejarah
merupakan zaman yang berlaku sebelum wujudnya sistem tulisan dan kemunculannya
adalah berbeza-beza mengikut kawasan dan tempat.
Antara
ciri-ciri utama masyarakat prasejarah ialah kewujudan beberapa kumpulan atau
spesis manusia yang tertentu. Walau pun kewujudan kelompok manusia sudah
bermula sebelum zaman prasejarah, tetapi ciri-ciri kelompok manusia prasejarah
adalah lebih dekat dengan ciri-ciri manusia moden. Manusia prasejarah berasal
dari kumpulan Hominids yang terbahagi kepada tiga kelompok utama iaitu
Homoerectus atau “upright man”, Homo Neanderthalis, dan Homo Sapiens atau
“thinking man”. Setiap kelompok mempunyai ciri yang berbeza dan lokasi
kewujudan yang berbeza-beza. Contohnya ialah kewujudan golongan Homoerectus di
Jawa, China, dan Tanzania sekitar 500 000 SM yang lampau. Manakala golongan
Homo Neanderthalis terdapat di Jerman dan golongan Homo Sapiens yang dikatakan
sebagai manusia moden sepenuhnya terdapat di Afrika, Eropah, Australia, Asia,
dan Amerika Syarikat.
Secara
keseluruhannya, peralatan utama yang digunakan oleh masyarakat prasejarah
adalah berasakan kepada batu. Setiap daripada zaman prasejarah menunjukkan
penggunaan peralatan yang berbeza dan berlaku peningkatan yang jelas
dalam penghasilan peralatan batu dari aspek fungsi dan nilai estetika
yang diterapkan dalam setiap zaman. Apa yang paling ketara ialah peralatan batu
digunakan untuk aktiviti berburu dan pada zaman Mesolitik, penciptaan anak
panah adalah bukti menunjukkan kepentingan peralatan dalam kegiatan pemburuan
masyarakat. Walau pun begitu, peralatan lain terutamanya tembikar turut
digunakan oleh masyarakat prasejarah. Ini adalah kesinambungan daripada
pengetahuan tentang api pada zaman Paleolitik dan tembikar digunakan untuk memasak
dan menyimpan makanan serta air.
Kegiatan
ekonomi pula adalah berubah-ubah mengikut tahap dan ia berkait rapat dengan
ciri-ciri lain yang digambarkan dalam masyarakat prasejarah. Masyarakat
prasejarah awal iaitu zaman Paleolitik dan Mesolitik adalah berasaskan kepada
aktiviti pemungutan hasil hutan dan laut, pemburuan binatang, dan kegiatan
menangkap ikan. Kegiatan ekonomi yang berkonsepkan sara diri ini kemudiannya
melalui perubahan yang amat ketara pada zaman Neolitik. Ini adalah disebabkan
oleh berlakunya revolusi dalam kegiatan ekonomi di mana masyarakat zaman
Neolitik mula melibatkan diri dalam bidang pertanian dan penternakan binatang.
Penanaman ubi dan bijirin berlaku dengan pesat disamping penternakan lembu,
kambing, ayam, dan itik. Apabila berlaku lebihan dalam pengeluaran bahan
makanan kegiatan perdagangan turut berlaku secara tidak langsung apabila
terciptanya teknologi-teknologi yang berkaitan.
Selain
itu, ciri-ciri masyarakat prasejarah turut melibatkan aspek corak kehidupan
seharian mereka yang berbeza-beza mengikut zaman yang telah dijelaskan. Manusia
prasejarah sejak awal lagi sering berpindah randah dari satu kawasan ke satu
kawasan yang lain untuk mendapatkan sumber makanan dan air. Pada zaman
Paleolitik dan Mesolitik manusia tinggal dalam kelompok yang kecil di
kawasan-kawasan tepi sungai, tepi tasik, di dalam gua, dan pondok yang
diperbuat daripada kayu. Konsep petempatan kekal hanya wujud pada zaman
Neolitik selaras dengan kewujudan kampung-kampung pertanian yang didiami oleh
kelompok manusia yang lebih kompleks. Dengan pengurusan yang lebih terancang,
petempatan petempatan zaman Neolitik telah berubah menjadi kota seperti Catal
Huyuk di Turki, Jarmo di Iraq, dan Jericho di Palestin.
Apabila
kehidupan semakin meningkat dan kompleks, penciptaan teknologi dan kemahiran
baru dalam zaman prasejarah turut berlaku. Pada zaman Paleolitik, pencapaian
masyarakat hanya terhad kepada aktiviti melukis di dinding-dinding gua yang
bermotifkan binatang dan patung wanita. Walau bagaimanapun, penciptaan lampu
adalah sebagai unsur penting dalam penghasilan lukisan masyarakat Paleolitik.
Teknologi dan peralatan yang lebih baik dan merangkumi aspek yang lebih luas
dicipta pada zaman Mesolitik yang dikenali sebagai mikrolit seperti penciptaan
harpon, mata kail, jala, dan sampan. Apabila kehidupan masyarakat menjadi
semakin kompleks pada zaman Neolitik, teknologi dan peralatan yang lebih baik
tercipta seperti pakaian yang lebih bermutu melalui alat tenunan, roda,
terusan, dan empangan.
Seterusnya
aktiviti yang berkaitan dengan konsep agama dan kepercayaan turut wujud dalam
kehidupan masyarakat prasejarah. Walau bagaimanapun ia lebih melibatkan aspek
kepercayaan dalam masyarakat seperti tradisi mengebumikan mayat bersama-sama
barang keperluan untuk dibawa bersama ke alam yang wujud selepas mati
sudah dilakukan sejak zaman Paleolitik lagi. Perubahan yang jelas hanya berlaku
pada zaman Neolitik apabila unsur-unsur ghaib dan magis mula mendapat perhatian
dalam masyarakat seperti tanah yang dilambangkan sebagai wanita yang subur dan
benih ditanam dengan harapan dapat menghasilkan pulangan yang banyak. Malahan
masyarakat Neolitik turut membina rumah-rumah penyembahan sebagai tempat mereka
untuk menjalankan ritual seperti yang dilakukan oleh masyarakat di Catal Huyuk
Turki.
Oleh yang
demikian, masyarakat pada zaman prasejarah jelas mempunyai pelbagai ciri yang
berbeza-beza mengikut tahap dan perubahan tertentu. Evolusi yang berterusan
dalam pelbagai aspek kehidupan secara langsung telah memberi kehidupan yang
lebih baik dalam masyarakatnya. Malahan ciri-ciri masyarakat prasejarah yang
telah dijelaskan terus berubah sehingga ke hari ini dan mereka boleh dikatakan
sebagai perintis kepada pembentukan tamadun dalam sejarah peradaban manusia.
Perkembangan Tamadun Manusia
di Gua Bewah Mengikut Peredaran Masa Dari Segi Politik, Ekonomi dan Sosial
Zaman batu bermula dengan budaya Paleolitik di mana dari
segi geologinya ia masih dalam Zaman Pleistosen atau Zaman Ais. Menurut teori
para sarjana, pada zaman ini munculnya jenis manusia purba (pra-Adam) yang
berupa manusia mawas (ape-man). Antara fosil-fosil manusia-kera yang ditemui
ialah seperti Australopithecus (Afrika Selatan), Meganthropus (Jawa Timur),
Sinanthopus (China) dan orang Neanderthal (Jerman). Manusia-manusia kuno ini
dikatakan hidup antara tiga juta hingga 40 000 tahun yang lalu yang diawali
dengan jenis kera (Greek: pithecos) dan diikuti oleh manusia besar (Greek:
anthropos) separuh kera yang berjalan tegak (Homo erectus).
Di Asia Tenggara, fosil-fosil manusia-mawas ini dikatakan
telah banyak ditemui. Sebagai ‘lombong emas’ manusia-kera, jumpaan yang paling
banyak ialah di Jawa, khususnya di Sangiran, Ngandung dan Sambungmacan. Pada
tahun 1891 di Trimil, satu penemuan yang lebih penting ditemui yang dinamakan Pithecanthropus
yang kini dikenali sebagai Homo erectus. Bagaimanapun, pada tahun 1894 Dubois
mengisytiharkan bahawa fosil jenis ungka yang sudah lenyap. Malangnya sampai
kini para pengkaji masih menganggapnya sebagai fosil manusia-mawas, walaupun
telah dibatalkan oleh Dubois sendiri.
Perkembangan Dari Segi
Politik
Di Malaysia antara penemuan tapak-tapak
budaya Paleolitik setakat ini ialah di Kota Tampan, Perak, di Gua Niah,
Sarawak, dan di Tingkayu, Sabah. Penemuan terbaru di Bukti Gua Bewah sebagai
penempatan masyarakat Neolitik atau Zaman Batu Baru dibuktikan menerusi kajian
dan ekskavasi arkeologi oleh Jabatan Muzium dan Persatuan Sejarah Malaysia
Terengganu pada 10 hingga 24 Julai 1976. Antara lain mereka menemui pelbagai
artifak termasuk rangka manusia, serpihan tembikar, kapak batu dan sisa makanan
iaitu sisa tulang haiwan dan cengkerang-cengkerang siput sedut yang dipotong
pada segmen ketiga. Penemuan tersebut membuktikan Gua Bewah adalah penempatan
manusia neolitik di antara 2,000 hingga 300 tahun Sebelum Masihi iaitu
kira-kira 2,300 hingga 4,000 tahun yang lalu. Di bahagian bawah Bukit Bewah
terdapat sebuah lagi gua yang tidak lagi kelihatan akibat ditenggelami air
tasik iaitu Gua Tok Bidan. Bagaimanapun seorang pengkaji sejarah Inggeris
R.O.D. None yang bertugas di Muzium Perak pernah mengkaji gua itu sekitar Mei
1956 dan menemui beberapa artifak penting zaman Neolitik termasuk kapak batu,
kendi dan mangkuk tanah. Gua itu telah
diekskavasi oleh sekumpulan penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia dan
Muzium Terengganu pada 1989. Penyelidikan tersebut mendapati Gua Taat adalah
merupakan penempatan masyarakat pra-sejarah yang lebih awal berbanding Gua
Bewah. Ini dibuktikan melalui
artifak-artifak yang ditemui dikatakan berasal dari kebudayaan Hoabinhian iaitu
berusia sekitar 10,000 hingga 3,000 Sebelum Masihi (kira-kira 5,000 hingga
12,000 tahun yang lepas).
Penemuan yang terbaru di Gua Bewah
mendapati bahawa sistem politik yang terbentuk adalah wujudnya pendudukan yang
berpuak-puak dan berkabilah. Ini dapat dibuktikan dari penemuan bahagian dapur
yang dipercayai tempat untuk membakar haiwan buruan. Setelah kami melakukan
sedikit penyelidikan, wujudnya sisa-sisa makan yang ditinggalkan oleh manusia
prasejarah yang mendiami Gua Bewah tersebut. Menurut para pengkaji arkeologi
dari Muzium Terengganu, tidak mungkin manusia ini hidup bersendirian kerana. Bukit
yang dikatakan mendapat nama daripada perkataan
‘Bewah’ aktiviti bewah atau kenduri kendara oleh masyarakat zaman purba
yang pernah tinggal di situ merupakan lokasi kepada dua buah gua iaitu Gua
Bewah dan Gua Batu Tok Bidan.
Perkembangan Dari Segi
Ekonomi
Punca ekonomi yang terdapat daripada
hasil penyelidikan kami mendapati, punca ekonomi mereka ialah daripada kegiatan
perburuan binatang dan memungut makanan. Sedangkan tempat tinggal mereka ialah
di gua-gua atau lubang-lubang besar, manakala pakaian mereka berasal daripada
kulit-kulit binatang. Tetapi yang terpenting sekali ialah bahawa peralatan
seharian mereka hanya merupakan batu-batu kasar dan kelikir yang tajam di
sebelahnya tanpa sebarang pemegang. Oleh kerana mereka lebih mementingkan
fungsinya daripada seni, maka tidak ada perubahan besar dalam tradisi peralatan
batu ini sejak dari awal hinggalah akhir zaman ini, kecuali sedikit sahaja.
Hasil daripada kajian kami di Gua Bewah, kami mendapati Sadat Batu yang telah
dijumpai digunakan oleh manusia zaman Neolitik. Alat ini digunakan sebagai
bahan untuk memotong daging untuk perburuan ini. Bukti ini menunjukkan jelas bahawa
adanya kegiatan perburuan manusia pada zaman ini.
Saya juga ingin merujuk hasil kajian M.W.F. Tweedie yang telah
mengaitkannya dengan budaya Hoa-binh yang berasal dari Vietnam Utara. Sebenarnya apa yang dinamakan budaya Hoa-binh
itu ialah tempat asalnya usaha pertanian industri tembikar, serta pengaruhnya
di Asia Tenggara. Ini disamakan dengan penemuan Penggorek Api yang telah
dijumpai berdekatan dengan Gua Bewah yang dipercayai sebagai punca untuk
mendapatkan bahan pembakaran seperti untuk memasak, memanaskan badan, membuat
tembikar dan sebagainya. Tentang pertanian pula, agak sukar untuk menyatakan
bahawa budaya Hoabinh bercorak pertanian oleh kerana kebanyak tapak-tapaknya
menunjukkan mereka memburu. Memang ada tanda-tanda awal dalam kegiatan
pertanian (incipient agriculture),
tetapi yang lebih penting ialah pada pembuatan alat-alat batu dan juga tulang.
Contohnya penemuan Beliung Batu yang digunakan sebagai alat melapah daging
buruan pada zaman neolitik.
Ahli pengkaji sejarah menyatakan terdapat
suatu perubahan besar dari segi kebudayaannya, iaitu suatu revolusi kebudayaan
dalam prasejarah Asia Tenggara. Ahli pengkaji sejarah barat iaitu F. Sarasin
dan P.E Sarasin mengaitkan dengan teori penghijrahan orang Melayu ke rantau
ini. Pertama kedatangan Melayu-Proto yang membawa kebudayaan Neolitik dan kedua
kedatangan Melayu-Deutero yang membawa kebudayaan logam. Namun teori migrasi
tidaklah diterima oleh semua pengkaji. Sejak 1964, J.Ph. Duyvendak menegaskan
bahawa pengetahuan tentang batu dan logam telah dibawa masuk ke dalam
masyarakat di kawasan-kawasan pantai melalui perhubungan dengan orang luar.
Pada tahun 1956 misalnya, H.D Noone
telah membuat penyiasatan di Sungai Bewak, Ulu Terengganu di mana dijumpai
barang-barang purba seperti tembikar, mangkuk dan kapak. Selain daripada
kapak-kapak tersebut, banyak lagi barang-barang lain yang mencirikan budaya
Neolitik di Alam Melayu. Antaranya ialah tembikar, perhiasan dan pakaian yang
dibuat daripada kulit-kulit kayu. Pada tahun 1975 contoh, para arkeologi
Terengganu telah menemui beberapa serpihan tembikar yang dijumpai berdekatan
dengan kawasan Gua Bewah.
Sebagai ciri utama budaya
Neolitik, kemajuan yang berlaku dalam pertanian telah mengubah cara hidup
mereka daripada kegiatan mengumpul makanan kepada menghasilkan makanan. Melalui
kegiatan pertanian dan juga penternakan ini juga menjadikan mereka menetap di
sesuatu tempat yang tidak menentu, tidak lagi berpindah-randah seperti
sebelumnya. Ini dapat dibuktikan melalui
hasil pengkajian kami bersama ahli arkeologi Muzium Terengganu yang menemui
Cangkul Batu yang digunakan untuk kegiatan pertanian.
Perkembangan Dari Segi
Sosial
Prasejarah adalah zaman yang ditanda
oleh ahli sejarawan sebagai zaman yang masih tidak wujud sistem tulisan dalam
zaman tersebut. Penemuan arkeologi setakat ini menunjukkan cara pengkebumian
mayat itu lebih tua daripada zaman kenaikan paras air laut pada 10 ,000 hingga
11, 000 tahun dahulu iaitu perubahan daripada zaman geologi Plestosen ke
Holosen.
Adapun tentang kebudayaan spiritualnya, kedudukannya agak
kabur kerana dikatakan kekurangan bukti dan maklumat. Setakat yang diketahui
mereka sudah mengenal perkuburan, seperti yang terdapat pada fosil Homo
wajakensis dan Perak Man di Perak. Selain itu, jumpaan rangka manusia dalam
keadaan kaki yang bersila dan tangan yang bersila di Gua Tuk Bidan yang
berdekatan dengan Gua Bewah juga adalah kesinambungan daripada Zaman
Hoabinhnian kepada Zaman Neolitik iaitu sekitar 4000 tahun dahulu. Dari segi
kepercayaan, tentunya ia menunjukkan
kecenderungan kepada animism atau dinamisme menurut andaian oleh para
sarjana yang mengkaji tentang asal usul agama dan kepercayaan asli. Juga,
penyelidikan arkeologi tidak pernah menemui rangka yang lengkap di Malaysia
khusus pengkajian kami di Gua Bewah. Menurut ahli arkeologi, penemuan rangka
Bewah Man dipercayai seorang wanita yang berusia dalam lingkungan umur 20
hingga 30 tahun tersebut dikebumikan dengan cara bayi dalam kandungan dan tidak
mempunyai kepala. Hasil daripada analisis kami mentafsirkan bahawa wujudnya
kepercayaan animisme disebabkan cara
pengebumian mereka yang agak unik.
Penemuan Gelang Batu dan Serpihan Tembikar di Gua Bewah
menunjukkan permulaan kepada kesenian pada Zaman Neolitik ini ia semakin
bertambah halus dan canggih. Namun, menurut para pendokong teori migrasi yang
menyatakan bahawa kemajuan atau perubahan budaya ini berasal dari daratan Asia,
khususnya dari Yunan. Kemajuan yang terpenting ialah pada peralatan-peralatan
yang digunakan, iaitu kapak dalam pelbagai jenisnya, seumpama beliung dan
cangkul, di samping kapak bahu yang berleher serta kapak lonjong. Bagi Robert
Heine-Geldern, oleh kerana kebudayaan kapak dan kapak bahu ini berasal dari
Yunan, maka ia dianggap berasal dari sana, bukan ciptaan asli penduduk
tempatan.
Selain daripada kapak-kapak tersebut, banyak lagi
barang-barang lain yang mencirikan budaya Neolitik di Alam Melayu khususnya di
Gua Bewah. Antaranya ialah tembikar, perhiasan yang diperbuat daripada kerang
serta pakaian yang dibuat daripada kulit-kulit kayu. Terutamanya di Jenderam
Hlir dijumpai alat-alat tembikar yang berasal dari Tanah Besar. Demikian juga
terdapat hubungan dari segi persamaan antara tembikar yang dijumpai di Gua Cha,
Kelantan dengan Gua Bewah, Ulu Terengganu.
Penggalian di Gua Bewah tersebut telah memperoleh dua
penemuan penting. Pertama, cara pengebumian Bewah Man yang dipercayai mengikut
upacara keagamaan animisme. Kedua, pengetahuan teknologi tembikar yang tinggi
mutunya, yang tarikh kewujudannya dianggarkan sejak lebih 10 000 tahun S.M.
Walau bagaimanapun, belum terdapat kesan-kesan organisasi sosial yang jelas
seperti tempat-tempat yang lain. Apa yang ditemui ialah kesan-kesan penempatan
yang tersendiri tanpa mencampuri hal-ehwal satu sama lain.
No comments:
Post a Comment