1.0 Asal Usul Nama Malaysia dan Konsep Penubuhan Malaysia
1.1
Asal Usul Nama Malaysia
“Malaysia”, menurut
beberapa orang pengembara Barat dan ahli antropologi, merujuk suatu wilayah
budaya yang kira-kira sama dengan apa yang dikenali oleh orang Melayu pada
tahun 1920-an sebagai “Alam Melayu” di Asia Tenggara termasuk Tanah Melayu,
kepulauan Indonesia dan kepulauan Filipina hari ini. A.L. Kroeber, dalam
bukunya, Anthropology, yang
diterbitkan pada tahun 1923 menggunakan istilah “Malaysia” untuk merujuk
Semenanjung Tanah Melayu dan kepulauan Asia Tenggara yang para penghuni
ibundanya mempunyai ciri-ciri utama fizikal dan budaya Malayo-Polinesia yang
membentuk watak rantau itu.
Sewaktu membantah nama “Malaya” yang
dikemukakan Perikatan kepada Suruhanjaya Reid pada tahun 1956, Dato’ Onn Jaafar
berhujah bahawa nama “Malaysia” lebih sesuai kerana ada kemungkinan Semenanjung
Tanah Melayu akan digabungkan dengan wilayah-wilayah jajahan British yang lain
di Asia Tenggara pada masa depan.[1]
1.2 Konsep Penubuhan Malaysia
Pada
tahun 1887, Lord Brassey iaitu Pengarah Syarikat Borneo Utara British yang
pernah mengemukakan pandangan kepada
pihak British supaya mencantumkan Tanah Melayu
untuk membentuk sebuah tanah jajahan yang besar. Pada tahun 1950-an,
cadangan yang sama disuarakan oleh
Malcolm MacDonald, iaitu Pesuruhjaya Tinggi British di Asia Tenggara selepas
Perang Dunia Kedua. Beliau merupakan orang yang pertama memegang jawatan
tersebut yang menunjukkan sikap bersungguh-sungguh bagi merealisasikan idea
Malaysia.[2]
Selain
itu, idea ini juga dikemukakan oleh golongan bawah atau kiri terutamanya Dr.
Burhanuddin al-Helmi dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Dalam Kongres
PKMM di Ipoh, Perak pada 30 November 1945 satu resolusi telah dicapai iaitu “ Malaya adalah sebahagian daripada Indonesia
Raya dan Merah Putih (Sang Saka Putih bendera Indonesia) adalah bendera PKMM”
(Ramlah Adam. 1994). Walau bagaimanapun mereka merupakan golongan kiri maka idea ini
tidak dilaksanakan.[3]
2.0 Faktor-faktor Pembentukan Malaysia
2.1 Keselamatan
Ekoran
perkembangan politik di Singapura yang begitu meruncingkan, pada tahun 1948
Singapura makin dikuasai oleh komunis dan pemimpin yang berfahaman radikal.
Golongan ini masih dapat dikawal oleh kerajaan British. Perlembagaan peralihan
akan tamat pada tahun 1963 dan dijangka Singapura akan menuntut kemerdekaan
penuh dan kuasa mengendalikan kerajaan sendiri daripada British. Pada masa ini,
Singapura diperintah oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang dipimpin oleh Lee
Kuan Yew. Pada tahun, 1960 berlaku perpecahan dalaman dalam PAP. Golongan Kanan
dalam PAP yang dipimpin oleh Ong Eng Guan (Menteri Pembangunan) telah
mengkritik kepimpinan Lee Kuan Yew yang didakwa menyeleweng daripada perjuangan
asal PAP. Akibatnya, Ong Eng Guan telah dipecat sebagai ahli PAP, Ong telah
meletak jawatan sebagai wakil rakyat. Ong telah menubuhkan parti pemerintahan
iaitu United Peoples Party (UPP) yang memperjuangkan pemerintahan penuh dan
kemerdekaan segera bagi Singapura. Kemenangan Ong dalam pilihan raya dan
penubuhan (UPP) telah menggugat kedudukan Lee Kuan Yew sebagai perdana menteri.
Kebangkitan pengaruh Barisan Sosialis akan melemahkan PETIR pada masa akan
datang kerana banyak pengaruh komunis. Hanya dengan percantuman Singapura dan
Persekutuan Tanah Melayu sahaja kedudukan Lee Kuan Yew dapat diselamatkan.
Selain itu, Tunku Abdul Rahman bimbang pengaruh komunis akan merebak ke seluruh
Persekutuan Tanah Melayu. [4]
2.2 Ancaman
Komunis
Lee Kuan Yew menggunakan alasan
pengaruh komunis di Singapura untuk mendesak British menggabungkan Singapura
dengan Persekutuan Tanah Melayu. Beliau berkeyakinan bahawa Persekutuan Tanah
Melayu mempunyai pengalaman dalam membanteras pengaruh Parti Komunis Malaya
pada Zaman Darurat (1948-1960). Selain itu, Clandestine
Communist Organization (CCO) berjuang untuk menjadikan Sarawak sebagai
negara komunis. Ancaman komunis ini menyebabkan Tunku Abdul Rahman mengemukakan
cadangan pembentukan Malaysia dengan menggabungkan Singapura, Sarawak, Brunei,
dengan Persekutuan Tanah Melayu.[5]
2.3 Kemerdekaan
Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura
masih belum mencapai kemerdekaan daripada penjajahan British. Negeri-negeri
jajahan British ini masih belum mampu berkerajaan sendiri. Penyertaan mereka
dalam Malaysia akan menjamin kemerdekaan yang lebih awal kerana Malaysia dijangka akan dibentuk dalam tempoh dua
tahun. Negeri-negeri tersebut juga dapat menikmati pembangunan politik, ekonomi
dan sosial selaras dengan Persekutuan Tanah Melayu. [6]
Kerajaan British telah mencadangkan pemerintahan sendiri bagi wilayah-wilayah
Borneo atau bercantum dengan Persekutuan Tanah Melayu. Tunku sebaliknya
berpendapat bahawa pelaksanaan dasar ini terlalu memakan masa yang panjang dan
kemungkinan memberi peluang kepada komunis untuk menjalankan kegiatan mereka.
Mereka akan diberi hak dan taraf yang sama dengan yang dimiliki oleh
negeri-negeri anggota Persekutuan Tanah Melayu. Tambahan pula, sekiranya
Sarawak dan Borneo Utara cuba mencapai kemerdekaan secara sendirian, besar
kemungkinan kemerdekaan sukar dicapai. [7]
2.4 Dekolonialisasi
British
Pembentukan Malaysia adalah selaras
dengan hasrat dasar dekolonialisasi British terhadap negara-negara kecil yang
belum membangun. Pada tahun 1960, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu (PBB) telah menimbulkan usul agar tanah-tanah jajahan diberi
kemerdekaan. [8]
Kemasukan wilayah-wilayah Borneo ke dalam gagasan Malaysia merupakan jawapan
terbaik untuk melenyapkan kesan-kesan penjajahan British di Asia Tenggara.
Britain juga telah tergugat dengan usul Bangsa-bangsa Bersatu yang menyeru
penamatan penjajahan seluruh dunia. Dengan tertubuhnya Malaysia, mereka akan
mendapat layanan yang istimewa sebagaimana yang telah dilaksanakan di
Persekutuan Tanah Melayu. [9]
2.5 Kestabilan
Politik
Pembentukan Malaysia diharap dapat
menjamin kestabilan politik di rantau Asia Tenggara. British berharap
pembentukan Malaysia dapat mengahalang
penyebaran pengaruh komunis di Singapura, Brunei, Sabah dan Sarawak.
British perlu mewujudkan kestabilan politik serantau untuk memastikan kepentingan
mereka terus terkawal terutama pengkalannya di Singapura.[10]
Dalam konteks penghapusan saki baki penjajahan British, dengan kemerdekaan
Singapura kemungkinan akan menghalang Britain daripada mengekalkan pengkalannya
di situ. Ini disebabkan oleh kenyataan yang dikeluarkan oleh Duncan Sandys,
Menteri Pertahanan British pada bulan April 1959:[11]
‘ Tiada keraguan
tentang pengekalan pangkalan British di Singapura. Ia adalah paksi bagi
kedudukan tentera kami di Timur Jauh dan kami tidak pernah terfikir untuk menukarkannya.’[12]
2.6 Ekonomi
Perkembangan ekonomi tidak seimbang
dalam negeri-negeri Sarawak, Sabah dan Persekutuan Tanah Melayu. Ekonomi Sabah
dan Sarawak masih mundur berbanding dengan negeri-negeri lain. Pembentukan
Malaysia akan mewujudkan kerjasama dalam bidang ekonomi dan akan menguntungkan
negeri-negeri yang mundur. Penubuhan Malaysia akan mewujudkan pasaran yang
lebih luas yang akan menggalakkan lagi pelaburan dan memanfaatkan sumber yang
sedia ada, misalnya Tanah Melayu kaya dengan bijih timah dan getah, Sarawak dan
Sabah kaya dengan sumber balak dan Brunei kaya dengan sumber minyak.[13]
2.7 Keseimbangan
Kaum
Penggabungan Persekutuan Tanah
Melayu dengan Singapura akan menimbulkan masalah ketidakseimbangan kaum di
negara kita. Singapura mempunyai bilangan orang Cina yang lebih ramai. Sabah,
Sarawak dan Brunei mempunyai bilangan bumiputera yang lebih ramai. Penyertaan
negeri-negeri tersebut dalam Malaysia dapat mengimbangi kaum di kalangan negara
anggota.[14]
Menurut Tunku Abdul Rahman, orang Cina
merupakan satu bangsa yang materialistik dan berfikiran praktikal. Mereka tidak
suka dengan politik tempatan tetapi lebih suka tinggal ditempat yang aman damai
agar mereka dapat menjalankan perniagaan dan keuntungan. Orang Melayu dari segi
ekonomi, mereka tidak dapat bertanding dengan orang cina yang gigih menjalankan
perniagaan untuk rezeki hidup. Penggabungan Borneo dan Sarawak akan
mengurangkan perasaan tidak puas hati orang Melayu terhadap orang cina. Dalam
pilihan raya kecil Municipal 1963, Perikatan Sabah dan Perikatan Sarawak telah
menang dan ini memberi mereka mandat untuk merundingkan syarat-syarat kemasukan
ke dalam Persekutuan Malaysia.[15]
3.0 Proses
Pembentukan Malaysia
3.1 Jawatankuasa
Perundingan Perpaduan Malaysia
Pada 23 Julai 1961, satu mesyuarat
Persatuan Parlimen Komanwel cawangan Persekutuan Tanah Melayu dan Borneo telah
diadakan di Singapura. Mesyuarat tersebut telah bersetuju menubuhkan
Jawatankuasa Perundingan Malaysia (JPPM) yang dipengerusikan oleh Donald
Stephen. JPPM bertujuan untuk menerangkan dengan lebih jelas tentang konsep
Malaysia kepada orang ramai khususnya penduduk Sabah, Sarawak dan Brunei.
Jawatankuasa ini telah bersetuju
mengemukakan satu memorandum kepada Suruhanjaya Cobbold. Antara lain,
jawatankuasa ini bersetuju Perlembagaan Tanah Melayu 1957 dijadikan asas kepada
Perlembagaan Malaysia. Jawatankuasa ini berpendapat bahawa perkara yang
dianggap penting perlu dinyatakan dengan tegas kepada Suruhanjaya Cobbold
supaya masa depan wilayah-wilayah Borneo terjamin.
3.2 Suruhanjaya
Cobbold
Suruhanjaya ini ditubuhkan
bertujuan meninjau pandangan penduduk Sabah dan Sarawak tentang gagasan
Malaysia. Suruhanjaya ini dipengerusikan oleh Lord Cobbold dan dua orang ahli
dari kerajaan British iaitu Anthony Abell dan David Watherson. Dua dari
kerajaan Persekutuan Tanah Melayu iaitu Ghazali Shafie dan Wong Pow Nie. Mereka
telah berjumpa dengan 4000 orang dan menerima 2200 memorandum dan surat yang
dikemukakan oleh pelbagai persatuan. [16]
Pada 1 Ogos 1962, mereka membuat satu
pengumuman bahawa kedua-dua kerajaan sebulat suara menerima hampir semua
cadangan yang dibuat oleh suruhanjaya itu.
3.3 Jawatankuasa
Antara Kerajaan
Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)
ditubuhkan untuk menyelerengarakan perkara berkenaan gagasan Malaysia sebelum
bulan Disember 1962. Peranan yang dimainkan oleh JAK telah menyakinkan
wilayah-wilayah Borneo bahawa mereka tidak akan dijajah dalam persekutuan yang
baru itu. JAK telah menerima sebahagian besar syarat dan jaminan yang diminta
oleh negeri-negeri Borneo sehingga beberapa peruntukan menunjukkan keadaan khas
negeri-negeri Borneo telah dijamin dalam perlembagaan Malaysia.
3.4 Pungutan
Suara Singapura
Tentangan hebat pihak komunis dan
Parti Barisan Sosialis telah memaksa kerajaan Singapura mengadakan pungutan
suara untuk membuktikan sokongan rakyat.
Golongan pembangkang telah menjalankan kempen menyatakan bahawa rancangan
Malaysia merupakan rancangan penjajahan era baru (neo-colonialist) dan rakyat Singapura akan menjadi rakyat kelas
kedua dalam Malaysia nanti. Kerajaan Singapura telah menetapkan tiga pilihan
yang akan ditentukan oleh rakyat iaitu, Pilihan ‘A’ penyatuan mengikut syarat
kertas putih. Kedua, Pilihan ‘B’ atau penyatuan sebagai salah sebuah negeri
dalam Persekutuan Tanah Melayu yang membawa kepada penguatkuasaan di Singapura
mengenai dasar-dasar buruh dan pelajaran Persekutuan yang sedia ada di
Singapura. Pilihan ‘C’ percantuman dengan syarat yang tidak kurang daripada
yang diberikan kepada wilayah-wilayah Borneo. Akhirnya, apabila pungutan suara
dijalankan pada 1 September 1962 71 peratus menyokong gagasan Malaysia.
3.5 Tuntutan
Filipina ke atas Sabah
Semenjak awal tahun 1962 beberapa
orang perseorang termasuk pegawai-pegawai tinggi kerajaan Filipina telah
menyuarakan hasrat supaya kerajaan Filipina menuntut hak ke atas Sabah sebagai
waris Sultan Sulu. Apabila ada sokongan terhadap usaha untuk menyatukan
negeri-negeri Borneo dengan Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura, hal ini membimbangkan Filipina.
Sekiranya kerajaan Filipina ingin menuntut Sabah, mereka perlu mengambil
tindakan sebelum Sabah memasuki Malaysia. Menurut tuntutan mereka, asal
pemindahan wilayah Borneo Utara daripada Kesultanan Sulu pada tahun 1778 adalah
dalam bentuk pajak dan bukan jualan. Ini dapat dibuktikan dengan adanya
pembayaran tetap tahunan oleh Syarikat Borneo Utara kepada Sultan Sulu dan
waris-warisnya sebanyak $5000 setahun sebagai bayaran pajakan dan bukannya
bayaran ganti rugi penyerahan. Pihak British pula berkeras mengatakan
penyerahan itu sebagai penyerahan hak dan kedaulatan kerana dalam penyerahan
itu dinyatakan:
‘……….all the territories and lands on the mainland of the island of
Borneo commencing from the Pandassan River on the Nort-west coast and extending
along the whole coast as far as the Sibuco River…..declared vested on the said
Baron de Overbeck and Alfred Dent co-jointly their, associates, successors, or
assigns for as long as they choose or desire to hold them.’
Walaubagaimanapun,
rundingan yang diadakan di london dari 28 Januari hingga 1 Februari 1963 gagal
kerana British enggan mengakui kedaulatan Filipina ke atas Sabah. Oleh itu
Filipina telah menuduh rancangan Malaysia sebagai usaha British untuk
menjalankan penjajahan dalam bentuk baru.[17]
3.6 Pemberontakan
di Brunei
Parti Rakyat Brunei telah menentang
sekeras-kerasnya kemasukan negeri tersebut ke dalam Malaysia. Sheikh A.M.
Azahari, ketua Parti Rakyat Brunei berkehendakkan supaya satu gagasan politik
yang dikenali sebagai Kerajaan Borneo Utara ditubuhkan bagi menggantikan
cadangan Tunku Abdul Rahman. Parti tersebut seterusnya cuba membawa usul
tersebut ke Majlis Mesyuarat Undangan Negeri Brunei bagi menentang usul
Malaysia. Apabila usul tersebut ditangguh-tangguhkan, A.M. Azahari telah
melancarkan satu pemberontakan di Brunei. Walaupun pemberontakan tersebut dapat
dipatahkan oleh Kerajaan British, tetapi PTM berpendapat bahawa kemasukan
Brunei selanjutnya mungkin boleh menimbulkan pelbagai masalah politik. Akhirnya
isu kemasukan Brunei ke Malaysia dibatalkan.[18]
3.7 Konfrontasi
Malaysia
Pemberontakan yang telah dilakukan
oleh Parti Rakyat Brunei mendapat sokongan Kerajaan Indonesia yang dipimpin
oleh Presiden Sukarno. Parti Komunis Indonesia merupakan satu punca di
Indonesia yang membuat kecaman dari semasa ke semasa terhadap rancangan
Malaysia. Sambutan pihak Indonesia tentang pemberontakan Parti Rakyat Brunei
itu merupakan lanjutan kepada kecaman Indonesia terhadap gagasan Malaysia. Pada
20 Januari 1963, Menteri Luar Indonesia Dr. Subandrio telah mengumumkan dasar
konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia baik dari segi ekonomi, mahupun
kemasyarakatan. Tentangan daripada
Indonesia ini akhirnya meluas hinggalah timbul pertentangan tentera di antara
Indonesia dengan Persekutuan Tanah Melayu dan juga wilayah-wilayah British di
Borneo dan Singapura.
3.8 Gagasan
Maphilindo dan Suruhanjaya Bangsa-bangsa Bersatu
Usaha-usaha dijalankan untuk
mencari jalan keluar daripada persengketaan yang wujud antara Indonesia dan
Filipina di satu pihak dan Persekutuan Tanah Melayu serta wilayah-wilayah yang
hendak menubuhkan Malaysia di satu pihak yang lain. Persidangan Kemuncak
diadakan di Manila dari 30 Julai hingga 5 Ogos 1963, antara Presiden Soekarno,
Presiden Macapagal dan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman. Dalam persidangan
ini, ketiga-tiga ketua kerajaan bersetuju menerima dan mengesahkan Persetujuan
Manila yang telah dicapai oleh Menteri-menteri mereka. Mereka juga telah
bersetuju menguatkan kerjasama dalam bidang ekonomi, sosial, kebudayaan dan
politik serta mengambil langkah-langkah perlu untuk menubuhkan satu ikatan bagi
ketiga-tiga negara itu yang akan dikenali sebagai ‘MAPHILINDO’. Menurut
Persetujuan Manila yang telah diisytiharkan pada 5 Ogos dahulu, kerajaan
Indonesia dan Filipina akan mengakui penubuhan Malaysia jika kemahuan rakyat
Borneo itu disahkan oleh Setiausaha Agung Bangsa-bangsa Bersatu.
Oleh kerana banyak salah faham
timbul akibat berlainan pendapat tentang peranan Bangsa-bangsa Bersatu, makan
apabila Bangsa-bangsa Bersatu, maka apabila Bangsa-bangsa Bersatu mengumumkan
bahawa sebahagian besar rakyat Sabah dan Sarawak menyokong penubuhan Malaysia,
kerajaan Indonesia dan Filipina tidak mahu menerima keputusan tersebut. Dengan
itu kerajaan Indonesia meneruskan lagi polisi ‘konfrontasi’ dan ‘mengganyang
Malaysia’.[19]
3.9 Perisytiharan
Penubuhan Malaysia
Rundingan terakhir antara
negeri-negeri yang akan memasuki
Malaysia telah diadakan di London pada tahun 1963. Apabila semua pihak
bersetuju dengan syarat-syarat percantuman itu, Perjanjian Malaysia
ditandatangani pada 8 Julai 1983, di Marlborough House, London, antara Great
Britain, Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Perjanjian ini
membenarkan peralihan kedaulatan Britain ke atas Sabah, Sarawak dan Singapura
pada Ogos 1963. Kerajaan Malaysia
ditubuhkan pada 16 September 1963. Persekutuan Malaysia telah lahir dengan satu
‘pemasyhuran rasmi’ di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.
[1] Andaya, B & Andaya, L., 2001. A History Of Malaysia (2nd
ed.), Honolulu: University of Hawaii Press, hlm. 13.
[2] Fuziah Shaffie & Ruslan Zainuddin, 2001. Sejarah Malaysia,
Selangor: Penerbit Fajar Bakti, hlm. 444.
[3] Ismail Said, 2012. Sejarah Malaysia Moden, Selangor: Penerbitan
Multimedia, hlm. 92.
[4] Mahdi Shuid, Suzani Osman & Sazlina Othman, 2005. Sejarah
Malaysia, Selangor: Pearson Malaysia, hlm. 241.
[5] K. Ratnam, 2006. Sejarah Kertas 940/2 – Malaysia, Asia Tenggara,
Asia Selatan dan Asia Timur, Selangor: Pustaka Sarjana, hlm. 224.
[6] Ibid. K. Ratnam, 2006. hlm. 224.
[7] Op. cit. Fuziah Shaffie & Ruslan Zainuddin, 2001. hlm. 450.
[8] Op. cit. hlm. 224.
[9] Op. cit. hlm. 450.
[10] Op. cit. hlm. 224.
[11] Op. cit. hlm. 450.
[12] Simandjuntak, 1985. Federalisme Tanah Melayu 1945-63, Petaling
Jaya: Fajar Bakti, hlm. 143.
[13] Op. cit. hlm. 224.
[14] Ibid. hlm. 224.
[15] Op. cit. hlm. 452.
[16] Antara perkara-perkara yang dipersetujui sebulat suara oleh
ahli-ahli suruhanjaya ialah:
1.
Perlembagaan Malaysia yang
hendak ditubuhkan hendaklah diasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957.
2.
Malaysia adalah nama yang
paling sesuai bai negara yang hendak ditubuhkan itu.
3.
Ada persetujuan dalam soal
penghijrahan baik dari luar negeri ataupun dari Semenanjung Malaysia dan
Singapura di mana Kerajaan negeri Sabah dan Sarawak ada kuasa untuk menentukan
kemasukan orang luar.
4.
Perkara berkenaan soal agama
ditentukan oleh Majlis Undangan Sabah dan Sarawak.
5.
Bahasa Melayu dijadikan Bahasa
Kebangsaan. Bahasa Inggeris dan Melayu dalam hal tertentu dan bahasa kaum
bumiputera di Sabah dan Sarawak dijadikan bahasa rasmi.
[17] Ibid. hlm. 456.
[18] Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), 1994. Malaysia Kita, Kuala Lumpur: Percetakan
Nasional Berhad, hlm. 517.
[19] Op. cit. hlm. 458.
No comments:
Post a Comment